Odpolední ScioŠkola – Spolupráce (neděle 23. 4. 2017)

posted in: blog | 0

Třetí neděli jsme pojali trochu z jiného konce – tentokrát jsme dali důraz spíš na stmelení kolektivu dětí, rozvoj komunikačních dovedností a rozvoj soft skills.

Začali jsme pár aktivitami, během kterých jsme si zopakovali, s kým tady jsme, kdo je jaký, co kdo umí, co rád dělá. Další aktivitu jsme zaměřili na empatii a na rozvoj ladění se na druhého člověka. Během aktivity jsme se snažili zrcadlit druhého, dělat stejná gesta, užívat stejným způsobem mimiku. Pro někoho to bylo snazší, pro někoho těžší, ale docela jsme se při tom nasmáli. Pak jsme si zopakovali, co jsme celý měsíc dělali. Děti si vzpomněly na všechny témata, o kterých jsme se bavili – magnetickou sílu, gravitační sílu i létání. Připomněli jsme si všechny vynálezy, které jsme měli možnost vyzkoušet. Pak jsme si dali svačinku a vyrazili jsme ven.

Venku jsme našli zvláštní věc – starou zašlou láhev,uvnitř které byl nějaký papírek. Když se nám povedlo papírek vytáhnout, přečetli jsme si, že nám ho tam zanechal tajuplný vynálezce. Nestihl dokončil svůj vynález, který, jak sám označoval, by byl velkým průlomem v lidském bádání a hledá někoho, kdo by vynález dokončil. Dohodli jsme se s dětmi, že to vyzkoušíme a vyrazili jsme po označené cestě do lesa, hledat další dopisy, které nám ukážou, jak stroj sestavit. Během cesty jsme se potýkali s mnoha překážkami – velkou pavučinou, kterou jsme museli prolézt, museli jsme užít buzolu k orientování se v terénu, šiškami přemoci zlou příšeru, kterou jsme během cesty potkali. Splnění všech úkolů vyžadovalo velkou spolupráci – museli jsme se učit pomáhat těm, kterým úkoly nešly, rozdělit si role, aby každý měl co dělat, být vůči sobě ohleduplní. Někdy to bylo těžké, ale společnými silami jsme to zvládli. Když se nám povedlo projít celou trasu, četli jsme si dopisy a přemýšleli, jaký tajuplný vynález by to mohl být – nakonec na základě indicií v dopise jsme došli k tomu, že budeme asi sestavovat stroj času.

Po obědě jsme se pustili do práce – v sestavování stroje nám vynálezce v něčem nechal volnou ruku, něco jsme ale museli udělat přesně podle návodu. Tlačítka je třeba vyrobit z různých geometrických tvarů a v různých barvách, celý stroj je třeba zabezpečit, aby se v něm nikomu nic nestalo, musí mít určitou vnitřní výbavu a řídící systém. Děti se do sestavování stroje pustily s takovým nadšením, že nám vyrábění vydrželo až do konce setkání. Během vyrábění se dětem moc hezky dařilo fungovat ve skupině – zvládly si rozdělit, kdo co bude dělat, každý měl svou důležitou úlohu a úkol, bez kterého by stroj nefungoval.

Stroj jsme už nestihli vyzkoušet, tak čekáme na čtvrtek, jestli bude fungovat a do jakého historického období nás vezme.

Průvodkyně Anežka Čížková

Fotografie si můžete prohlédnout zde  

Leave a Reply